torsdag 25. mars 2010

Se og bli sett!

Tiden vår så langt i USA har lært oss noe om kulturen her. Janteloven eksisterer ikke, man overser ikke hverandre på gata, og terskelen for å ta kontakt er ikke så fryktelig høy!
Jeg har nettopp vært på joggetur rundt i området, og ALLE jeg traff sa hei til meg, enten de gikk eller syklet, og folk i biler smiler og gjør tegn til at jeg kan krysse gata foran dem. Ekvivalenten til et sånt kulturfenomen finner man bare i fjellheimen i Norge tror jeg. Da sier man plutselig hei til ukjente man møter på stien uten noen opplagt grunn. Her holder det å være utendørs. Dette er ei kulturgreie med fordeler og ulemper. Fordelen er klar - man blir sett, og føler seg ikke usynlig! Ulempen er at når man prøver seg på advanced step på YMCA-treningssenteret og ikke klarer NOE av den avanserte og raske koreografien, så legger alle amerikanerne merke til det og skal hjelpe og oppmuntre, og jeg får flere "you did good, come back next time"-kommentarer fra 60 år gamle menn som klarte det bedre enn meg.
Det er mye mange amerikanere kan lære fra oss, for eksempel at man ikke blir kommunister av å ha et fungerende helsevesen, men akkurat på dette feltet kan nordmenn lære mye. Simon Flem Devold argumenterte engang godt for at menneskets største og mest grunnleggende behov er bare det å BLI SETT. Vakkert sagt. Så kjære landsmenn: la oss si hei til hverandre! Det er ikke så farlig egentlig!
Eirik har fiksa bil i det siste. Lincoln går atter en gang smooth, og vi legger ved et par bilder så dere kan huske hvor kul bil vi faktisk har.
Ellers har vi lest masse, sett Bounty Hunter på kino som var en gøy, heilt grei film, sett Boondock Saints 2 som var en vanvittig dårlig film, kosa oss ved bassenget i sola, jeg har blitt minnet på mitt ikke-eksisterende beachvolley-talent, vært i enda ei kirke, passa naboens nydelige latinojente på 10mnd, blitt lei av Walmart, hatt ei sørgestund fordi vi ikke skal på Fjellsetra og stå på ski sammen med alle gofolka der i påska, og trøstet oss med å skaffe konsertbilletter til Lifehouse i Tampa (!!). Eirik flyr nå multi-engine fly og koser seg med det.
Vi har blitt kjent med enda fler norske, og det er så mange flotte folk her! En av dem skal lage ferske kanelsnurrer til oss ikveld, så nå stikker vi straks.
Tilslutt noen bilder av Daytona Beach by night, det blir ikke like mye natt fremover, for nå blir det lysere og lysere. Yesss!

3 kommentarer:

  1. Dokke va savna på påskeleir! Men jammen har dokke d fint der borte!!

    SMiL i fleng og god påske:)

    SvarSlett
  2. Å, eg blir så GLAD av å lese Julies betraktninger over livet. Du er morsom og klok og reflektert, alt på ein gong! Eirik - eg er imponert! Multi-engine-fly høyrest fryktelig komplisert ut!
    Kjersti

    SvarSlett
  3. Marte: Vi savna dåkke!! Første påska på lenge uten Fjellsetra, d va litt rart... Vi va faktisk på gudstjeneste palmesøndag, og blei så paff av at en fyr stod og delte ut palmegreiner til oss... Ka e greia, tenkte vi. Kall oss dumme, men d va faktisk ikke før han sa "Yeah, it's Palm Sunday" at vi kobla heilt... palmesøndag for oss e jo vanligvis fjell og snø, har ingenting med palma å gjør!

    Kjersti: Takktakk, så kjekt me fine kommentara! Eirik sir multi-engine høres mer komplisert ut enn d e. Men han syns nå d e gøy at du blir imponert likavel;)

    SvarSlett